Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.13, no.1, pp.441-452, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Bekleme sırasında geçirilen zaman hasta memnuniyeti ve
hastane verimliliği açısından önemli bir sorun oluşturmaktadır ve
yönetimin çözüme yönelik karar alabilmesi için kanıta dayalı bilgiye
duyduğu ihtiyacı artırmaktadır. Bu çalışma, daha iyi bir hizmet
sunum sistemi tasarlamak için hastanelerdeki süreç akışlarını gerçek
veriler üzerinden inceleyerek, süreçteki yoğunlukların tespit
edilmesi ve gerekli iyileştirmelerin planlanması açısından bir model
oluşturmayı amaçlamaktadır. Bu amaç için, Türkiye’de 2. ve 3.
basamak sağlık kurumlarına ait ulusal randevu sistemi (MHRS)
üzerinde depolanan 2016 yılına ait veri setleri incelenmiştir. Veriler;
veri ön işleme, temizleme ve dönüştürme aşamalarından geçirilerek
analiz edilmiştir. Hastanelerdeki gün ve saatlere göre yoğunluk
örüntüleri tespit edilmiştir. Türkiye’deki hastanelerde pazartesi
gününün, hasta yoğunluğunun en fazla olduğu ve en uzun bekleme
süresine sahip olan gün olduğu görülmüştür. Bunun yanında, mesai
saatlerine göre analiz edildiğinde, sabah ilk 2 saat (9.00-11.00) en
fazla hastanın muayene edildiği dönem olduğu tespit edilmiştir.
Öğle saati (12.00-13.00 arası) ve öğleden sonra saat 16.00-17.00
arası ise hasta frekansının en düşük, ancak ortalama bekleme
süresinin en uzun olduğu zamanlardır. Çalışma sonuçlarına göre,
Türkiye’deki hastanelerde hasta bekleme sürelerinin özellikle bazı
gün ve saatlerde yoğun olduğu tespit edilmiştir. Böylece genel bir
planlama önerisinden ziyade yoğunluk örüntülerinin tespit edildiği
gün ve saatler özelinde politika önerileri geliştirilebilir. Bu çalışma,
süreç verileri üzerinden Türkiye'de yapılan en kapsamlı çalışmadır.
Çalışma modeli farklı ülke ve bölgelerde tekrarlanabilir niteliktedir