Teknik Rapor, ss.1-123, 2024
‘Otomotiv’ sektörü, motorlu taşıtların üretimi, toptan
satışı, perakende satışı ve bakımıyla (servisi) ilişkili alt sektörleri içerir.
Bu sektörde;
· Üretim; motorlu taşıtlar ve parça
imalatı (motorlu taşıt imalatı, motorlu taşıt gövdeleri ve römorkları imalatı,
motorlu taşıt parçaları imalatı),
· Toptan ticaret; Motorlu taşıt ve
parça toptancıları (B2B),
· Perakende satış (motorlu taşıt ve
parça satıcıları ‘B2C’); otomobil bayileri, diğer motorlu taşıt satıcıları,
otomobil parçaları, aksesuarları ve lastik mağazaları,
· Diğer hizmetler (servisler); otomotiv
tamiri ve bakımı) ile uğraşan sektörlerin faaliyetlerini içerir.
Otomotiv sektörü Türkiye gibi sanayileşme yolundaki ülkelerde
ülkelerin sanayileşme düzeylerini göstermesi, istihdama ve ihracata katkısı ile
ülke ekonomisi için oldukça önemli sektörlerin başında gelmektedir. Bir başka
ifade ile ‘otomotiv’ üretebilme kapasitesi ‘çelik’ üretimi ile birlikte ülkelerin
önemli sanayileşme göstergelerinden biridir. Türkiye gibi ülkelerde ‘otomotiv’
sektörü ülke ekonomisinde önemli bir ağırlığa sahipse, sektördeki olumlu
gelişmeler ülke ekonomilerinin milli gelirlerine, istihdamına ve ihracatına
olumlu katkı sağlarken, tersi durum ise ekonomiye olumsuz yansıyacaktır. Ülke
ekonomileri için büyük öneme sahip sektörde günümüzde sürdürülebilir ve çevreye
saygılı bir üretim birçok ülke tarafından benimsenmiştir. Buna dayalı olarak
son yıllarda fosil yakıtlara dayalı içten yanmalı motorlu araçlardan ziyade az
karbon salınımlı (sıfır emisyonlu) araçlar öncelik kazanmıştır. Elektrikli
araçlara artan taleple birlikte dijitalleşme de sektörde öne çıkan
gelişmelerden bir diğeridir. Bu
politikalar doğrultusunda otomotiv sektöründe;
· Otomotiv yazılımı ve gelişen
teknolojiler,
· Otonom (sürücüsüz), yarı otonom,
bağlantılı (araç dışındaki
diğer sistemlerle çift yönlü olarak iletişim kurabilen araçlar), elektrikli (EV) ve hibrit (HV) araçlar,
· Otomotiv yazılımı geliştirmede yapay zekâ
ve makine öğreniminin etkisi son yıllarda ortaya çıkan belli başlı
gelişmelerdir.
NACE ekonomik faaliyet sınıflamasına göre ’29 kodlu Motorlu
Kara Taşıtı, Treyler (Römork) ve Yarı Treyler (Yarı Römork) İmalatı’ sektörünün
en önemli bileşenlerinin başında gelen ‘otomotiv’ sektörünün önemi, ulaşım
amacıyla bir başka ifade ile birçok ürünün, yöneticilerin, çalışanların ve
yolcuların bir yerden başka bir yere taşınmasında kullanılmasından
kaynaklanmaktadır.
Sektör arz ve talebi, teknolojik gelişmelere (yakıt,
hız, güvenlik, konfor vb.), ekonomideki büyümeyle birlikte sektöre duyulan
ihtiyacın artmasına ve yakıt fiyatlarındaki gelişmelere (fiyat artışı toplu
taşımaya ve alternatif yakıt kullanan araçlara yönlendirebilmekte) karşı oldukça
duyarlıdır.
‘Otomotiv’ sektöründe Ar-Ge harcamaların önemli bir
kısmı sürdürülebilirlik politikaları çerçevesinde çevre normlarına uyum, fosil
yakıtlarına alternatif yakıt kullanımı, yakıt tasarrufu ve araçta güvenlik için
yapılmaktadır. Günümüzde, motorlu araçların kullanımı ile atmosfere salınan karbon
dioksit (CO2), metan gazı (CH4), diazotmonoksit (N2O)
ve partiküler madde (PM10) gibi solunan havayı kirleten doğrudan
kirleticilerin miktarı sınırlandırılmaya çalışılmaktadır. Böylece otomotiv sektörünün
sürdürülebilirlik kapsamında çevresel etkisini azaltmak ve iklim değişikliğine
olumsuz etkisini azaltmak için yeni kanun ve kurallar uygulanmaya konmaktadır.
‘Otomotiv’ sektöründe Ar-Ge kadar önemli bir diğer
konu da araçların güvenli olmasıdır. Bu nedenle hem araç hem de araçlara parça
üreten firmalar kaliteyi ön plana almak zorundadır.
Finansal kriz, enflasyon, faiz artışına neden olan daraltıcı
para politikaları (krediye erişimi olumsuz etkiler), bölgesel çatışmalar ve
pandemi gibi kapanmalara neden olan etkenlerle daralan talep, birçok sektör
gibi ‘otomotiv’ sektörünü de olumsuz etkilemektedir. Aksine durumda, yani
talebi genişletici etkenler ise sektördeki arzı olumlu yönde
etkilemektedir.
Bu çalışmada ‘otomotiv’ sektörü incelenecektir, ancak
literatürde ‘otomotiv’ sektörünün motorlu kara taşıtları sektörü altında da
incelendiği çalışmalar mevcuttur. Çalışmada, Türkiye İhracatçılar Meclisinin
‘otomotiv’ sektörü tanımlamasına göre sektörün küresel dış ticaretinde yer alan
211 farklı 6’lı GTİP[1]
kodlu ürün[2] incelenmiştir. Çalışmada ayrıca küresel
‘otomotiv’ sektörü dış ticaretinin ülke kırılımında analizinde ‘87 - Motorlu
Kara Taşıtları, Traktörler, Bisikletler, Motosikletler ve Diğer Kara Taşıtları;
Bunların Aksam, Parça ve Aksesuarı’ 2‘li GTİP kod ve ‘78 – Karayolu taşıtları (hava yastıklı
taşıtlar dahil)’ SITC[3]
kod kullanılmıştır.
Küresel ‘otomotiv’ üretimi özellikle pandemi
sonrasında[4]
artış göstermektedir. Toplam araç üretimi, 2019 yılında 91,8 milyon iken, 2020
yılında pandeminin etkisi ile 77,4 milyona düşmüş, 2021 yılında pandeminin
etkisi atlatılmış ve 80 milyon olarak gerçekleşmiştir. Toplam araç üretimi 2022
yılında 84,8 milyon olurken, 2023 yılında %10,3 artarak 95,3 milyona
ulaşmıştır. Sektörde 2023 yılında 68 milyonu ‘yolcu taşıtı (binek aracı)’, 21,4
milyonu ‘hafif ticari araç’, 310 bini ‘Otobüs ve yolcu otobüsleri’ ve 3,8
milyonu ‘ağır kamyonlar’ olmak üzere toplam 93,5 milyon araç üretilmiştir.
Aynı şekilde ‘binek’ araç üretimi de pandemi sonrası
artış göstermiştir. Toplam binek araç (otomobil) üretimi, 2019 yılında 67,1
milyon iken, 2020 yılında pandeminin etkisi ile 55,9 milyona düşmüş, 2021
yılında pandeminin etkisi atlatılmış ve 57,1 milyon olarak gerçekleşmiştir.
Toplam binek araç üretimi 2022 yılında 61,6 milyon olurken, 2023 yılında %10,5
artarak 68 milyona ulaşmıştır.
Avrupa ülkeleri 2023 yılında 19,1 milyonluk toplam araç
üretimi ile toplam üretimin %19,4’ünü gerçekleştirirken, Amerika kıtasındaki
ülkeler 19,1 milyonluk üretim ile %20,5’ini Asya-Okyanusya bölgesi ise 55,1 milyonluk
araç üretimi ile toplam üretimin %58,9’unu gerçekleştirmiştir. Afrika kıtası
ise 1,17 milyonluk araç üretimi ile en az üretime sahip olurken, toplam araç
üretiminin %1,3’ünü yapmıştır.
Avrupa ülkeleri 2023 yılında 15,4 milyonluk binek araç
(otomobil) üretimi ile toplam üretimin %22,7’sini gerçekleştirirken, Amerika
kıtasındaki ülkeler 5,1 milyonluk üretim ile %7,6’sını Asya-Okyanusya bölgesi
ise 46,6 milyonluk binek araç üretimi ile toplam üretimin %68,5’ini
gerçekleştirmiştir. Afrika kıtası ise 811,2 binlik binek araç üretimi ile en az
üretime sahip olurken, toplam binek araç üretiminin %1,2’sini yapmıştır.
Çin, 2023 yılında 26,1 milyonu binek aracı olmak üzere
toplamda yaklaşık 30,2 milyon taşıt üretimi ile ilk sırada yer alırken, küresel
binek aracı üretiminin %38,4’ünü taşıt üretiminin de %32,2’sini tek başına
gerçekleştirmiştir. Neredeyse dünyada üretilen her üç taşıttan ve binek
aracından birini Çin üretmiştir.
Japonya, 2023 yılında 7,8 milyonu binek aracı olmak
üzere toplamda yaklaşık 9 milyon taşıt üretimi ile binek aracı üretiminde
ikinci sırada, toplam taşıt üretiminde ise ABD’den sonra üçüncü sırada yer
alırken, küresel binek aracı üretiminin %11,4’ünü taşıt üretiminin de %9,6’ını
gerçekleştirmiştir.
ABD, 2023 yılında 1,7 milyonu binek aracı 8,9 milyonu
ticari araç olmak üzere toplamda yaklaşık 10,6 milyon taşıt üretimi ile binek
aracı üretiminde yedinci sırada, toplam taşıt üretiminde ise Çin’den sonra
ikinci sırada yer almıştır. ABD, küresel binek aracı üretiminin yaklaşık
%2,6’sını taşıt üretiminin de 11,3’ünü gerçekleştirmiştir.
Açıkça görülmektedir ki, hem toplam araç üretiminde
hem de binek araç üretiminde Asya ülkeleri açık ara öndedir.
Türkiye’de otomotiv sektörü, İstanbul, Kocaeli,
Sakarya, Yalova, Bursa, İzmir, Adana, Aksaray, Ankara ve Eskişehir’de
kümelenmiştir. Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) üyesi 531
firma olup bunlardan 461 firma 32 ilimizde otomotiv sektöründe tedarikte
bulunmaktadır (TAYSAD, 2021). Türk ‘otomotiv’ sektörü 2 milyonu aşan kurulu
kapasite ve 500 bini geçen istihdam ile Türkiye ekonomisini öncü sektörlerinin
başında gelmektedir (OSD, 2024).
İstanbul-Tophane Ford fabrikası 1929 kurulan Türkiye'nin
ilk otomobil fabrikasıdır. ’Ford Motor Company’ lisansı ile montaj yapan bu
fabrika 1930-1934 arasında üretim yapmış ve 1934 yılında büyük buhran sebebiyle
üretimini durdurmuştur.
‘Otomotiv’ sektörü Türkiye ekonomisi için ortaya
koyduğu üretim, katma değer, ihracat ve istihdam ile büyük öneme sahiptir.
Ancak, küresel ve yerel ekonomideki dalgalanmalar ile tedarik zinciri ve
pazarlardaki sorunlara ilave olarak finansal piyasalardaki gelişmeler de sektörü
doğrudan etkilemektedir.
Türkiye, 2022 yılında 810.899’u binek aracı 541.759’u
ticari araç olmak üzere toplamda 1.352.648 taşıt üretimi yaparken, 2023 yılında
952.667’si binek aracı 515.726’sı ticari araç olmak üzere toplamda 1.468.393
taşıt üretimi yapmıştır.
Türkiye hem 2022 yılında hem de 2023 yılında binek
aracı üretiminde ve toplam taşıt üretiminde dünya sırlamasında on üçüncü sırada yer almıştır. Türkiye, 2023
yılında küresel binek aracı üretiminin yaklaşık %1,4’ünü toplam taşıt
üretiminin de yüzde 1,6’sını gerçekleştirmiştir.
Türkiye, 2022 yılında 10,5 trilyon liralık sanayi
ürünleri üretirken, bunun yüzde 3,9’una denk gelen 413,2 milyar liralık kısmını
29 'Motorlu Kara Taşıtı, Treyler (Römork) ve Yarı Treyler (Yarı Römork)
İmalatı' sektörü oluşturmuştur. Zaman içerisinde 29 'Motorlu Kara Taşıtı,
Treyler (Römork) ve Yarı Treyler (Yarı Römork) İmalatı' NACE faaliyet kodlu
sektörünün üretim değeri artarken, toplam sanayi ürünleri üretiminden aldıkları
pay azalış göstermiştir.
Türkiye’de 2005-2022 döneminde sanayi ürünleri üretiminin
değeri yaklaşık 35,4 kat artarken, 29 'Motorlu Kara Taşıtı, Treyler (Römork) ve
Yarı Treyler (Yarı Römork) İmalatı' sektöründeki üretimin değeri 16,8 kat artış
göstermiştir.
Türkiye, 2022 yılında 8,9 trilyon liralık sanayi
ürünleri satılırken, bunun yüzde 4,6’sına denk gelen 409,6 milyar liralık
kısmını 29 'Motorlu Kara Taşıtı, Treyler (Römork) ve Yarı Treyler (Yarı Römork)
İmalatı' sektörü oluşturmuştur. Zaman içerisinde 29 'Motorlu Kara Taşıtı,
Treyler (Römork) ve Yarı Treyler (Yarı Römork) İmalatı' NACE faaliyet kodlu
sektörünün satış değeri artarken, toplam sanayi ürünleri satışından aldıkları
pay ise üretimde olduğu gibi azalış göstermiştir.
Türkiye’de 2005-2022 döneminde sanayi ürünleri
satışlarının değeri yaklaşık 34,3 kat artarken, 29 'Motorlu Kara Taşıtı,
Treyler (Römork) ve Yarı Treyler (Yarı Römork) İmalatı' sektöründeki üretimden
satışların değeri 17,3 kat artış göstermiştir.
2022 yılında Türkiye’deki 3,78 milyon girişimin yüzde
0,16’sına denk gelen 5.982 girişim 29 ‘Motorlu kara taşıtı, treyler (römork) ve
yarı treyler (yarı römork) imalatı’ sektöründe yer almaktadır (imalat sanayinin
yüzde 1,3’ü bu sektörde faaliyet göstermiştir). Faktör maliyetiyle katma değer, Türkiye’de 5,6 trilyon
lira olurken, 29 ‘Motorlu kara taşıtı, treyler (römork) ve yarı treyler (yarı
römork) imalatı’ sektörü katma değerin yüzde 2,9’una denk gelen 163 milyarlık
kısmını gerçekleştirmiştir (imalat sanayindeki faktör maliyetiyle katma değerin
yüzde 7,2’si bu sektörde elde edilmiştir). Çalışan sayısı incelendiğinde Türkiye genelindeki 18,6 milyon
istihdamın yüzde 1,22’sine denk gelen 228 bin 69 kişi bu sektörde istihdam
edilmiştir. Ciro bir başka ifade ile satış değeri incelendiğinde Türkiye
genelindeki 36,9 trilyon liralık cironun yüzde 2,2’sine denk gelen 795,7 milyar
liralık kısmı bu sektörde elde edilmiştir. Türkiye’de sanayi ürünleri üretiminden
elde edilen değer 22 trilyon lira olurken, bunun yüzde 3,5’ine denk gelen 776,5
milyar liralık kısmına 29 ‘Motorlu kara taşıtı, treyler (römork) ve yarı
treyler (yarı römork) imalatı’ sektörü katkıda bulunmuştur.
29 ‘Motorlu kara taşıtı, treyler (römork) ve yarı
treyler (yarı römork) imalatı’ sektöründe Türkiye genelinde 2016 yılında 3.563
olan girişim sayısı, 2022 yılında 4.885 olmuştur. Net satışlar, 2016 yılında
123,8 milyar lira iken, 2022 yılında 949,9 milyar liraya yükselmiştir. Sektörün
dönem net karı ise 2016 yılında 4,6 milyar lira iken, 2022 yılında 79,2 milyar
liraya yükselmiştir. Sektörde, dönem net karının net satışa oranı 2016 yılında
yüzde 3,7 iken 2022 yılında yüzde 8,3’e yükselmiştir. Sektörde dönem net
karının net satışa oranı hem 2016 yılında hem de 2022 yılında Türkiye
ortalamasının üzerinde gerçekleşmiştir.
Türkiye genelindeki 29 'Motorlu Kara Taşıtı, Treyler
(Römork) ve Yarı Treyler (Yarı Römork) İmalatı' sektöründe Ar-Ge giderleri,
2016 yılında 561 milyon lira iken, 2022 yılında 4,6 milyar liraya yükselmiştir.
Ar-Ge giderleri 2016 yılında net satışların yüzde 0,45’ini oluştururken, 2022
yılında ise oran yüzde 0,48’e yükselmiştir. 29 'Motorlu Kara Taşıtı, Treyler
(Römork) ve Yarı Treyler (Yarı Römork) İmalatı' sektöründe net satışlardan
Ar-Ge giderlerine ayrılan pay Türkiye imalat sanayi ortalamasının üstünde hatta
neredeyse 3 katı gerçekleşmiştir. Bu, muhakkak ki sektörün inovasyon yapabilme
kapasitesinin Türkiye imalat sanayi ortalamasının üzerinde olduğunu
göstermektedir.
29 ‘Motorlu Kara Taşıtı, Treyler (Römork) Ve Yarı
Treyler (Yarı Römork) İmalatı’ sektöründe 2022 yılında günlük kazanç 1.058 lira
olmuştur. Türkiye genelinde ise günlük kazanç 752 lira olarak gerçekleşmiştir.
29 ‘Motorlu Kara Taşıtı, Treyler (Römork) Ve Yarı Treyler
(Yarı Römork) İmalatı’ sektöründe erkelerde 1.086 lira olan günlük kazanç,
kadınlarda ise 954 lira olmuştur. Türkiye genelinde erkelerde 785 lira olan
günlük kazanç, kadınlarda ise 685 lira olmuştur. Sektördeki kazançların hem
erkelerde hem de kadınlarda Türkiye ortalamasından daha yüksek olduğu
görülmektedir.
Küresel 87 ‘Demiryolu veya tramvay vagonları dışındaki
taşıtlar ve bunların parça ve aksesuarları (otomotiv) sektörü ithalatında 2023
yılında en yüksek ithalatı sırası ile 381 milyar dolar ile ABD yaparken, onu
158,4 milyar dolar ile Almanya ve 92,1 milyar dolarlık ithalat ile Kanada
izlemiştir. Türkiye’nin 2023 yılında ithalatı 2022 yılına göre yüzde 82,5 artış
göstermiştir. Türkiye bu ithalat performansı ile 2022 yılında yirmi birinci
2023 yılında da on dördüncü sırada yer almıştır. Türkiye, 2023 yılında küresel
‘otomotiv’ ithalatının yaklaşık yüzde 1,7’sini gerçekleştirmiştir.
Küresel 87 ‘Demiryolu veya tramvay vagonları dışındaki
taşıtlar ve bunların parça ve aksesuarları (otomotiv) sektörü ihracatında ise
2023 yılında en yüksek ihracatı sırası ile 294,4 milyar dolar ile Almanya
yaparken, onu 192,7 milyar dolar ile Çin ve 157,7 milyar dolarlık ihracat ile
Japonya izlemiştir. Türkiye ise bu sektörde 2023 yılında da 30,8 milyar
dolarlık ihracat gerçekleştirmiştir. Türkiye’nin sektördeki ihracatı 2023
yılında 2022 yılına göre yüzde 15 artış göstermiştir. Türkiye bu ihracat
performansı ile hem 2022 yılında hem de 2023 yılında on sekizinci sırada yer
almıştır. Türkiye, 2023 yılında küresel ‘otomotiv’ ihracatının yaklaşık yüzde
1,6’sını gerçekleştirmiştir. Türkiye, 2022 yılında net ihracatçı 2023 yılında
ise net ithalatçı ülke konumunda olup 2022 yılında 9,1 milyar dolar dış ticaret
fazlası verirken, 2023 yılında ise 1,4 milyar dolarlık açık vermiştir. Küresel
‘otomotiv’ üretim sıralamasında 2023 yılında on üçüncü sırada yer alan Türkiye,
küresel ‘otomotiv’ ihracatında on sekizinci, ithalatında ise on dördüncü sırada
yer almıştır.
Dünyada 2023 yılında TİM sektör sınıflamasına göre 211
farklı üründe 2,45 trilyon dolarlık ürün ithal (CIF değeri ile) edilirken,
bunun yüzde 1,72’sine denk gelen yaklaşık 42,2 milyar dolarlık (CIF değeri ile)
kısmı Türkiye’den tedarik edilmiştir (EK-10).
Dünyada 2023 yılında en çok ithalat 266,8 milyar dolar
ile'870323 ‘Binek otomobilleri ve insan taşımaya mahsus motorlu diğer taşıtlar;
sadece benzinli, taşıma kapasitesi < 10 kişi, 1500 cm3 < silindir hacmi
<= 3000cm3’ 6’lı GTİP kodlu üründe gerçekleşirken, bu talebin yaklaşık yüzde
0,5’ine denk gelen 1,29 milyar dolarlık kısmı Türkiye’den tedarik edilmiştir.
Sektördeki ihracatçı firmaların küresel talebi yüksek
olan ürünleri dikkate almalarında ve bu ürünlerin tedarikinde mümkün olan
ürünleri üretip ihraç etmelerinde fayda görülmektedir.
Küresel ithalatta 2023 yılında Türkiye’den en çok
tedarik edilen ürün, küresel ithalatı 79,3 milyar dolar olan ve bu ithalatın
yaklaşık 5,83 milyar dolarının Türkiye’den tedarik (ithal) edildiği '870421 ‘Eşya taşımaya mahsus sadece dizel
veya yarı dizel motorlu diğer taşıtlar; brüt ağırlığı <= 5 ton’ 6’lı GTİP
kodlu üründür. Bu ürünün küresel tedarikinde Türkiye’den yapılan ithalatın payı
yaklaşık yüzde 7,4 olmuştur. ‘Otomotiv’
sektöründe yer alan bu üründe yapılan küresel ithalat toplam küresel ithalatın
yaklaşık yüzde 3,2’sini oluşturmuştur.
Sektörde yer alan ürünler içinde 2023 yılında küresel
tedarikinde Türkiye’den yapılan ithalatın payının en yüksek olduğu ürün, yüzde
19,9 paya sahip olan '870441 ‘Eşya taşımaya mahsus hem dizel veya yarı dizel
hem de tahrik gücü veren elektrik motorlu taşıtlar; brüt ağırlığı <= 5 ton’
6’lı GTİP kodlu üründür. Bu üründe küresel ithalat 630,7 milyon dolar olurken,
bu ithalatın 125,6 milyon doları Türkiye’den tedarik edilmiştir.
‘87 ‘Demiryolu veya tramvay vagonları dışındaki
taşıtlar ve bunların parça ve aksesuarları (otomotiv)’ sektöründe Türkiye 2023
yılında 30,8 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirmiştir. Türkiye 2023 yılında
en çok ihracatı 4,1 milyar dolar ile Fransa’ya yaparken, bu ihracat Türkiye’nin
2023 yılındaki toplam ‘otomotiv’ sektörü ihracatının yaklaşık yüzde 13,3’ünü
uluşturmuştur. Fransa’ya 2023 yılında sektörde yapılan ihracat bir önceki yıla göre
yüzde 34,4 artış göstermiştir. Türkiye 2023 yılında ikinci sırada en çok
ihracatı 3,5 milyar dolar ile Almanya’ya yaparken, bu ihracat Türkiye’nin 2023
yılındaki toplam ‘otomotiv’ sektörü ihracatının yaklaşık yüzde 11,3’ünü
uluşturmuştur. Almanya’ya 2023 yılında sektörde yapılan ihracat bir önceki yıla
göre yüzde 9,7 artış göstermiştir. Türkiye 2023 yılında üçüncü sırada en çok ihracatı 3 milyar
dolar ile Birleşik Krallık’a yaparken, bu ihracat Türkiye’nin 2023 yılındaki
toplam ‘otomotiv’ sektörü ihracatının yaklaşık yüzde 9,8’ini uluşturmuştur.
Almanya’ya 2023 yılında sektörde yapılan ihracat bir önceki yıla göre yüzde 0,3
azalış göstermiştir. İlk
üç ülkeye 2023 yılında yapılan ihracat toplam ihracatın yaklaşık yüzde 34,4’ünü
oluşturmuştur.
‘87 ‘Demiryolu
veya tramvay vagonları dışındaki taşıtlar ve bunların parça ve aksesuarları
(otomotiv)’ sektöründe Türkiye 2023 yılında 32,3 milyar dolarlık ithalat
gerçekleştirmiştir. Türkiye 2023 yılında en çok ithalatı 7,3 milyar dolar ile Almanya’dan
yaparken, bu ithalat Türkiye’nin 2023 yılındaki toplam ‘otomotiv’ sektörü
ithalatının yaklaşık yüzde 22,6’sını uluşturmuştur. Almanya’dan 2023 yılında
sektörde yapılan ithalat bir önceki yıla göre yüzde 76,5 artış göstermiştir. Türkiye
2023 yılında ikinci sırada en çok ithalatı 4,6 milyar dolar ile İspanya’dan
yaparken, bu ithalat Türkiye’nin 2023 yılındaki toplam ‘otomotiv’ sektörü
ithalatının yaklaşık yüzde 14,2’sini uluşturmuştur. İspanya’dan 2023 yılında
sektörde yapılan ithalat bir önceki yıla göre yüzde 128,4 artış göstermiştir.
Türkiye 2023 yılında üçüncü
sırada en çok ithalatı 3,1 milyar dolar ile Fransa’dan yaparken, bu ithalat
Türkiye’nin 2023 yılındaki toplam ‘otomotiv’ sektörü ithalatının yaklaşık yüzde
9,7’sini uluşturmuştur. Fransa’dan 2023 yılında sektörde yapılan ithalat bir
önceki yıla göre yüzde 102,7 artış göstermiştir. İlk üç ülkeden 2023 yılında yapılan ithalat toplam
ithalatın yaklaşık yüzde 46,5’ini oluşturmuştur.
Türkiye Geniş Ekonomik Sınıflama (BEC)’ya göre 2023
yılında ‘otomotiv’ sektöründe yaklaşık 36,4 milyar dolarlık ihracat
gerçekleştirmiştir. Bu ihracatın yüzde 53,1’ine denk gelen 17,6 milyar dolarını
ara mal ve hammadde olarak gerçekleştirmiştir. Türkiye bu sınıflamaya göre 2023
yılında ‘otomotiv’ sektöründe 45,2 milyar dolarlık ithalat, 36,4 milyar
dolarlık ihracat gerçekleştirmiştir. Türkiye, 2023 yılında ‘otomotiv’ sektörü
dış ticaretinde net ithalatçı olmuş ve yaklaşık 8,8 milyar dolarlık dış ticaret
açığı vermiştir. Bu ithalatın yüzde 53,1’ine denk gelen 24 milyar dolarını ara
mal ve hammadde olarak gerçekleştirmiştir.
Çalışmada ilk önce ‘otomotiv’ sektörü tanımlanmış, daha sonra küresel üretim ve Türkiye’nin küresel üretimdeki yeri incelenmiştir. Türkiye’de sektörün bilanço, gelir tablosu ve istihdam düzeyi analiz edildikten sonra, sektörün küresel dış ticaret ve bu ticarette Türkiye’nin yeri de analize dahil edilmiştir. Son olarak sektörde Türk ihraç ürünlerinin 6’lı GTİP kod kırılımında küresel piyasalardaki rekabet düzeyi incelenmiştir.
[1] GTİP (Gümrük
Tarife İstatistik Pozisyonu/HS-Harmonized System)
[2] Bazı
ürünler “otomotiv” sektörü dışında sektörlerde de yer almaktadır; bahsi geçen
40 ürün ile sadece ‘otomotiv’ sektöründe kullanılan 171 ürünün açıklamaları
EK-1’de yer almaktadır.
[3] Standart
Uluslararası Ticaret Sınıflandırması (The Standard international Trade
Classification)
[4]
Pandemi de daralan talep fiyatlardaki artış beklentisi ile alımların önce
çekilmesi ile artış gösterdi. Kurlardaki artış otomotiv ihracatçısını teşvik
etti. Pandemi döneminde tedarik zincirinin önemli bir halkası olan çip
üretimindeki azalış pandemi sonrası ortadan kalktı ve satışları etkiledi.