İLAÇ VE HASTANE TERCİHİNDE YENİ MEDYA ETKİNLİK ANALİZİ


Creative Commons License

Düzcü T.

EUROASIA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES, cilt.10, sa.32, ss.26-38, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=tr&user=5BHgqj4AAAAJ&sortby=pubdate&authuser=1&citation_for_view=5BHgqj4AAAAJ:4TOpqqG69KYCBu çalışmanın amacı, hastaların sağlık ürünleri ve sağlık hizmetleri tercihinde yeni medyanın etkinliğini analiz etmektir. Bu amaçla sağlık hizmetleri kapsamında hastane ve hekim tercihinde, sağlık ürünleri kapsamında ise ilaç şirketi ve ilaç/ilaç dışı ürün tercihinde yeni medyanın etkinliği irdelenmektedir. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiş ve tam yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini sağlık hizmetleri için, çalışmaya dahil edilen sağlık kurumundan son altı ay içinde hizmet almış ve sağlık grubunun yeni medya mecralarını kullanan katılımcılar; sağlık ürünleri için ise, son altı ay içinde ilaç kullanmış ve çalışmaya dahil edilen ilaç şirketinin yeni medya mecralarını kullanan 18-64 yaş aralığındaki katılımcılar oluşturmaktadır. Katılımcıların sağlık hizmeti almadan önce hekim ve hastane tercihinde aktif olarak internet/sosyal medyayı kullandıkları ve ağırlıklı olarak “hastane seçiminde” (2,94) kullandıkları, sağlık ürünü almadan önce ürün ve ilaç firması seçiminde aktif olarak internet/sosyal medyayı kullandıkları ve ağırlıklı olarak “ürün seçiminde” (2,49) kullandıkları tespit edilmiştir. Sağlık hizmetleri ve ürünleri seçiminde/tercihinde her iki alanda da ortak olarak en çok web sayfaları, haber siteleri ve Instagram’ın etkili olduğu görülmüştür. Daha bilinçli ve kendi sağlık bilgilerini yöneten katılımcı hasta profili ile yeni medya platformlarının sağlık kurumlarında ve ilaç şirketlerindeki markalama, itibar, dijital itibar ve pazarlama çalışmalarında daha fazla kullanılacağı düşünülmektedir. Bu nedenle ilaç şirketleri ve sağlık kurumları yöneticilerinin pazarlama yönetimi çabalarında, bu platformları daha etkin bir şekilde kullanmalarını sağlayacak çalışmaları sürdürmeleri gerekmektedir. Anahtar Kelimeler: Hasta tercihi, hastane, ilaç, sosyal medya, hastane yönetim, yeni medya, pazarlamaBu çalışmanın amacı, hastaların sağlık ürünleri ve sağlık hizmetleri tercihinde yeni medyanın etkinliğini analiz etmektir. Bu amaçla sağlık hizmetleri kapsamında hastane ve hekim tercihinde, sağlık ürünleri kapsamında ise ilaç şirketi ve ilaç/ilaç dışı ürün tercihinde yeni medyanın etkinliği irdelenmektedir. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiş ve tam yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini sağlık hizmetleri için, çalışmaya dahil edilen sağlık kurumundan son altı ay içinde hizmet almış ve sağlık grubunun yeni medya mecralarını kullanan katılımcılar; sağlık ürünleri için ise, son altı ay içinde ilaç kullanmış ve çalışmaya dahil edilen ilaç şirketinin yeni medya mecralarını kullanan 18-64 yaş aralığındaki katılımcılar oluşturmaktadır. Katılımcıların sağlık hizmeti almadan önce hekim ve hastane tercihinde aktif olarak internet/sosyal medyayı kullandıkları ve ağırlıklı olarak “hastane seçiminde” (2,94) kullandıkları, sağlık ürünü almadan önce ürün ve ilaç firması seçiminde aktif olarak internet/sosyal medyayı kullandıkları ve ağırlıklı olarak “ürün seçiminde” (2,49) kullandıkları tespit edilmiştir. Sağlık hizmetleri ve ürünleri seçiminde/tercihinde her iki alanda da ortak olarak en çok web sayfaları, haber siteleri ve Instagram’ın etkili olduğu görülmüştür. Daha bilinçli ve kendi sağlık bilgilerini yöneten katılımcı hasta profili ile yeni medya platformlarının sağlık kurumlarında ve ilaç şirketlerindeki markalama, itibar, dijital itibar ve pazarlama çalışmalarında daha fazla kullanılacağı düşünülmektedir. Bu nedenle ilaç şirketleri ve sağlık kurumları yöneticilerinin pazarlama yönetimi çabalarında, bu platformları daha etkin bir şekilde kullanmalarını sağlayacak çalışmaları sürdürmeleri gerekmektedir. Anahtar Kelimeler: Hasta tercihi, hastane, ilaç, sosyal medya, hastane yönetim, yeni medya, pazarlama

The aim of this study is to analyze the effectiveness of new media in patients' choice of health products and health services. For this purpose, the effectiveness of the new media in the preference of hospitals and physicians within the scope of health services, and in the preference of pharmaceutical companies and pharmaceutical / non-pharmaceutical products within the scope of health products is examined. The study was carried out using the descriptive research technique, one of the quantitative research methods, and a fully structured interview form was used. The sample of the study is the participants who have received service from the health institution included in the study for health services in the last six months and who use the new media channels of the EUROASIA JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES | ISSN: 2651-5261 Arrival Date: 14.04.2023 | Published Date: 25.06.2023 | Vol: 10, Issue: 32 | pp: 26-38 Doi Number: http://doi.org/10.5281/zenodo.80788088 27 health group; for health products, the participants are between the ages of 18-64 who have used drugs in the last six months and who use the new media channels of the pharmaceutical company included in the study. The participants used the internet/social media actively in choosing a physician and hospital before receiving health care and they mainly used the internet/social media in the selection of the hospital (2,94), they actively used the internet/social media in the selection of the product and pharmaceutical company before purchasing the health product, and they mainly used the " product selection” (2,49). In the selection/preference of health services and products, web pages, news sites and Instagram were found to be the most effective in both areas. It is thought that new media platforms with a more conscious and participatory patient profile that manages their own health information will be used more in branding, reputation, digital reputation and marketing studies in health institutions and pharmaceutical companies. For this reason, pharmaceutical companies and health institutions managers need to continue their efforts to enable them to use these platforms more effectively in their marketing management efforts.Bu çalışmanın amacı, hastaların sağlık ürünleri ve sağlık hizmetleritercihinde yeni medyanın etkinliğini analiz etmektir. Bu amaçla sağlık hizmetlerikapsamında hastane ve hekim tercihinde, sağlık ürünlerikapsamındaise ilaç şirketi ve ilaç/ilaç dışı ürün tercihinde yenimedyanın etkinliği irdelenmektedir. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiş ve tam yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini sağlık hizmetleri için, çalışmaya dahil edilen sağlık kurumundan son altı ay içinde hizmet almış ve sağlık grubunun yeni medya mecralarını kullanan katılımcılar; sağlık ürünleri için ise, son altı ay içinde ilaç kullanmış ve çalışmaya dahil edilen ilaç şirketinin yeni medya mecralarını kullanan 18-64 yaş aralığındaki katılımcılar oluşturmaktadır. Katılımcıların sağlık hizmeti almadan önce hekim ve hastane tercihinde aktif olarak internet/sosyal medyayı kullandıkları ve ağırlıklı olarak “hastane seçiminde” (2,94) kullandıkları, sağlık ürünü almadan önce ürün ve ilaç firması seçiminde aktif olarak internet/sosyal medyayı kullandıkları ve ağırlıklı olarak “ürün seçiminde” (2,49) kullandıkları tespit edilmiştir. Sağlık hizmetleri ve ürünleri seçiminde/tercihinde her iki alanda da ortak olarak en çok web sayfaları, haber siteleri ve Instagram’ın etkili olduğu görülmüştür.Daha bilinçli ve kendi sağlık bilgilerini yöneten katılımcı hasta profili ile yeni medyaplatformlarınınsağlık kurumlarında ve ilaç şirketlerindeki markalama, itibar, dijital itibar ve pazarlama çalışmalarında daha fazla kullanılacağı düşünülmektedir. Bu nedenle ilaç şirketleri ve sağlık kurumları yöneticilerinin pazarlama yönetimi çabalarında, bu platformları daha etkin bir şekilde kullanmalarını sağlayacak çalışmaları sürdürmeleri gerekmektedir.