Proje Yönetimi Eğitiminin Akademik Stres Faktörleri Açısından Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Geylani Ö., Güner A. F.

JOURNAL OF TURKISH STUDIES, vol.18, no.2, pp.529-544, 2023 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 18 Issue: 2
  • Publication Date: 2023
  • Doi Number: 10.7827/turkishstudies.67692
  • Journal Name: JOURNAL OF TURKISH STUDIES
  • Journal Indexes: IBZ Online, ERIC (Education Resources Information Center), Index Islamicus, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.529-544
  • Istanbul Medipol University Affiliated: Yes

Abstract

İnşaat sektörünün beklentilerini karşılayabilmek amacıyla, yönetim içerikli dersler üniversitelerde; mühendislik yönetimi, yapım yönetimi ve proje yönetimi (PM) dersleri ile inşaat mühendisliği ve mimarlık disiplinleri eğitim planlarına dâhil edilmiştir. Yüksek lisans veya lisans düzeyindeki PM bilgi alanlarını içeren derslerin amacı; öğrencilerin teknik, yönetsel ve kişisel becerilerini geliştirmesine ve sektörde çalışmaya hazır insan kaynağının sağlanmasına yöneliktir. Proje ekibinde stres yönetimi proje yöneticilerinin sorumluluk alanlarından biri olmakla birlikte, proje ekibindeki insan kaynağı gelişiminin ve projenin başarısı için de önem taşımaktadır. Bu bağlamda, mimarlık fakültelerinde lisans düzeyinde verilen PM eğitiminde, öğrencilerin akademik stres faktörleri karşısında, gösterdikleri tepkileri anlamlandırabilmek, hem kişisel gelişim açısından hem de dersin içeriğinin, dersi veren öğretim elemanlarının gelişimi açısından önem arz etmektedir. Araştırmanın tasarımında, Türkiye ve dünya üzerindeki PM eğitimi ve akademik stres faktörlerine yönelik teorik altyapının hazırlanmasının ardından, ilgili konu başlıkları belirlenmiş ve 15 soruluk çevrimiçi bir anket çalışması hazırlanmıştır. Araştırmacıların üç akademik dönem boyunca PM dersi verdikleri İstanbul’da bir vakıf üniversitesinde düzenledikleri pilot anket çalışmasını takiben, PM dersi alan öğrencilerden 99 adet geri bildirim elde edilmiştir. Akademik stres faktörlerinin evreni, bu ders ile ilgili çalışma kapsamında belirlenen üç akademik stres faktörü için sınırlandırılmıştır, dersin öğretim elemanı, dersin dili, ders teslimleri için bir PM yazılımı kullanılmasına yönelik öğrenci görüşleri sorulmuş ve cinsiyet faktörünün stres anında gösterilen tepkiler açısından farklılığı da araştırılmıştır. Elde edilen veriler, 5'li Likert ölçeği üzerinden sorgulanmış, SPSS (stastical package for the social sciences) paket programı yardımıyla işlenmiş ve araştırma kapsamında önerilen hipotezler sınanmıştır. Son olarak, çalışma bulgularına yönelik tartışma ve öneriler sunularak çalışma tamamlanmıştır.

Anahtar Kelimeler: Mimarlık eğitimi, akademik stres, proje yönetimi, psikoloji, stres faktörleri, yapım yönetimi