Sosyal Medya Adları ve Türk Medeni Kanunu m. 26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korunması


Creative Commons License

ÇAKIROĞLU B. K.

İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.191-214, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Sosyal medya mecralarında kullanılan tüm adları, sosyal medya adları olarak ifadeetmek gerekir. Bu adların içerisine, “web 2.0” teknolojisi içinde yer alan ve kişileritanımlayan tüm işaretler girer. Bu kapsamda domain adları, internet alan adlarıveya herhangi bir sosyal medya uygulamasındaki kullanıcı adı örnek olarak gösterilebilir. Kişiler tarafından sosyal medyada kullanılan adlar, bireyin sahip olduğu ad gibi, onu diğer sosyal medya kullanıcılarından ayırabilir, diğer kullanıcılarlaetkileşime geçmesini sağlayabilir. Bu özelliği ile sosyal medya adlarının da TürkMedeni Kanunu (TMK) madde (m.) 26 kapsamındaki korumadan yararlanabilmesi gerekir. Fakat sosyal medya adları her zaman, kişiyi bireyselleştirme ve tanıtmafonksiyonunu ihtiva etmez. Bu farklılığa sebep olan durum, sosyal medya uygulamalarındaki farklılıktan veya kişinin adını belirlemesindeki farklılıktan meydanagelebilir. Sonuçta sosyal medya adlarının bireyi tanıtma ve diğer bireylerden ayırma işlevi sağlanmadıkça TMK m. 26 ve kişiliği koruyan diğer hükümlerden yararlanmak mümkün olmayacaktır.
All names used in social media applications should be expressed as social media names. All signs in “web 2.0” technology and identifying people are included in these names. In this context, domain names, internet domain names, or user name in any social media application can be shown as examples. The names used by people on social media, like the name that the individual has, can separate it from other social media users and enable it to interact with other users. With this feature, social media names can also be able to benefit from the protection within the scope of Article (Art.) 26 of the Turkish Civil Code (TCC). But social media names do not always include individualization and identification of the person. The situation that causes this difference may be due to the difference in social media applications or the difference in determining the person’s name. As a result, unless the function of identifying the individual and distinguishing other individuals, TCC Art. 26 and other provisions protecting the personality will not apply for social media names.