The purpose of this study is to synthesize the findings of the studies examining the relationship
between school engagement and academic achievement. In this study, meta-analysis method was
used because the aim was to synthesize the findings of quantitative research. The data of this
study were accessed from ERIC, Akademic Search Complete, Education Source and Scopus data
scanning bases. The data cover between 2008-2019. A number of criteria have been developed
for the selection of researches. A total of 55 basic studies meeting the criteria of this study were
included in the analysis. In this study, the free effect sizes produced by the researches were
preferred as the analysis unit. A total of 150 effect sizes were analyzed. The effect sizes were
calculated with the package program, CMA 2.2. Pearson correlation coefficient (r = ES) was
preferred as the effect size of each independent study. As a result of the research, it has been
observed that school engagement affects students' academic achievements weakly and positively.
In addition, it was found that the distribution of effect sizes varied according to the scale type
used, academic field and engagement dimensions moderators.
Bu çalışmada okul bağlılığı ile akademik başarı arasındaki ilişkiyi inceleyen araştırma
bulgularının sentezlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın amacı nicel araştırmaların bulgularını
sentezlemek olduğundan meta analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmanın verilerine ERIC,
Akademic Search Complete, Education Source ve Scopus veri tarama tabanlarından erişilmiştir.
Veriler 2008-2019 yılları arasını kapsamaktadır. Araştırmaların seçimi için bir dizi ölçüt
geliştirilmiştir. Bu çalışmanın ölçütlerini karşılayan toplam 55 temel araştırma analize dahil
edilmiştir. Bu çalışmada analiz birimi olarak araştırmaların ürettiği serbest etki büyüklükleri
tercih edilmiştir. Toplam 150 etki büyüklüğü analiz edilmiştir. İstatistiksel analizler, rastlantısal
etkiler modeli altında yürütülmüştür. CMA 2.2. paket programı ile etki büyüklükleri
hesaplanmıştır. Her bir bağımsız araştırmanın etki büyüklüğü olarak Pearson korelasyon
katsayısı (r=ES) tercih edilmiştir. Araştırma sonucunda okul bağlılığının öğrencilerin akademik
başarısını zayıf düzeyde ve pozitif yönde etkilediği gözlenmiştir. Ayrıca araştırmada kullanılan
ölçek türü, ölçülen akademik alan ve bağlanma boyutları moderatörlerine göre etki büyüklerinin
dağılımın farklılaştığı bulgulanmıştır.