Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuklarda Okulda Öznel İyi-Oluşu Geliştirmeye Yönelik Müdahale Programları


Creative Commons License

Çekici F.

in: Eğitimde Psikopatolojik Sorunlara Yaklaşımlar, Prof.Dr. Servet Bayram, Editor, Türkiye Klinikleri Yayınevi, Ankara, pp.38-43, 2023

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Vocational Book
  • Publication Date: 2023
  • Publisher: Türkiye Klinikleri Yayınevi
  • City: Ankara
  • Page Numbers: pp.38-43
  • Editors: Prof.Dr. Servet Bayram, Editor
  • Istanbul Medipol University Affiliated: Yes

Abstract

Okul, çocuklar için hem öğrenme hem de sosyalleşmelerini gerçekleştirdikleri önemli bir yaşam

alanıdır. Çocukların okulda kendilerini mutlu hissetmesi ya da öznel iyi-oluşunun yüksek olması, gelişimlerini

olumlu anlamda destekler. Ancak dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) olan

çocuklarda ise görülen semptomlar nedeniyle çocukların akranları, öğretmenleri ve hatta ebeveynleri

ile ilişkileri sıklıkla bozulmakta ve okul ortamında genellikle yeterli akademik beceriler sergileyemedikleri

için okulla ilgili sıklıkla sorun yaşamaktadırlar. Nitekim bu konuda yapılan çeşitli araştırmalar,

DEHB’ li çocukların okulda öznel-iyi oluş düzeylerinin normal gelişim gösteren akranlarına kıyasla

düşük olduğunu göstermektedir. Riskli grup olarak da nitelendirilen DEHB tanılı çocukların okul ortamında

öznel-iyi oluş durumlarının iyileştirilmesi hem şu andaki hem de gelecekte ortaya çıkabilecek

sorunları önlemesi bakımından önemlidir. Bu gerekçeden yola çıkarak bu derleme yazısında, DEHB’li

çocukların okulda öznel-iyi oluşlarını geliştirmeye yönelik bazı müdahale programlarıyla ilgili bilgiler

aktarılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu; okulda öznel-iyi oluş; müdahale programları