The civil aviation industry is one of the areas with the fastest growth rate in our country, as it is in the whole world, as well as being highly affected by the changes arising from the political, social and economic fields in the global sense. In this sector, where technology and innovations are used the most, quality and performance levels are also requirements that cannot be left aside. Because the civil aviation sector is increasing its importance as a strategic transportation area where the most modern, advanced technology is used and where high level of competition is experienced, which should be given importance both economically and globally. In this study, the effects of differentiation practices in the Turkish civil aviation sector on total quality management and employee performance were investigated. The performance, competition strategies and total quality management scales determined and the results of the research applied to the employees in the civil aviation sector were examined. In this study, which was conducted within the borders of Istanbul, which is the center of the civil aviation sector in our country, the results of the research data applied to a total of 600 employees working in different businesses in the civil aviation sector were examined using SPSS 26.0 and AMOS programs. As a result of the analyzes made, it has been concluded that the differentiation practices have an impact on the total quality management with the role of employee performance mediator. When the normal distribution of the research data is examined, it is understood that these values have a normal distribution according to the structural equation model established.
Sivil havacılık sektörü, küresel anlamda siyasal, sosyal ve ekonomik alandan kaynaklanan değişimlerden son derece yüksek seviyede etkilenmesinin yanında tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de en hızlı büyüme oranına sahip alanlardan biridir. Teknoloji ve yeniliklerin en fazla kullanıldığı bu sektörde kalite ve performans seviyeleri de kesinlikle bir kenara bırakılamayan gereksinimler olmaktadır. Çünkü sivil havacılık sektörü, en modern, ileri teknolojinin kullanıldığı, yüksek seviye rekabetin yaşandığı hem ekonomik hem de küresel bakımdan önem gösterilmesi gereken stratejik bir taşımacılık alanı olarak önemini artırmaktadır. Bu çalışmada Türk sivil havacılık sektöründeki farklılaştırma uygulamalarının, toplam kalite yönetimi ile çalışan performansına olan etkileri araştırılmıştır. Belirlenen performans, rekabet stratejileri ve toplam kalite yönetimi ölçekleri ile sivil havacılık sektöründe çalışanlara uygulanan araştırma sonuçları kullanılarak inceleme yoluna gidilmiştir. Ülkemizde sivil havacılık sektörünün merkezi konumundaki İstanbul ili sınırları içinde yapılan bu araştırmada sivil havacılık sektöründe farklı işletmelerde çalışan toplam 600 çalışana uygulanan araştırma verilerinin sonuçları SPSS 26.0 ve AMOS programları kullanılarak incelenmiştir. Yapılan analizler neticesinde ise farklılaştırma uygulamalarının çalışan performansları aracı rolü ile toplam kalite yönetimine etkilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma verilerinin normal dağılımı incelendiğinde kurulan yapısal eşitlik modeline göre bu değerlerin normal dağılıma sahip oldukları anlaşılmaktadır.