The retail industry is evolving and renewing service purchase options in Turkey, and it is a sector that
employs many people. In this context, the aim of the study with motivational tools for employees of
one of Turkey's major retail companies is to determine the relationship between organizational
commitment. At the same time, the differences between these two factors were analyzed according to
demographic characteristics. As a result of the analysis, while intrinsic and extrinsic motivation tools
are higher for women, innate motivation tools are higher in married individuals. Furthermore, the
average and irrelevant motivation tools are more elevated in young and older individuals. In terms of
organizational commitment, organizational commitment is lower at the master's level than the lower
education level; It is one of the actual results observed that emotional attachment increases when
experience in the relevant company increases. As a result of the relationship analysis, it was seen that
there is a positive and significant relationship between organizational commitment (emotional
commitment, normative commitment and continuance commitment) and motivation tools (intrinsic
and extrinsic motivation tools). Furthermore, it was observed that there was a significant and positive
relationship between motivation tools and organizational commitment, emotional commitment,
normative commitment, intrinsic motivation and extrinsic motivation. Finally, as a result of the
regression analysis, the two-way relationship between motivation tools and organizational
commitment has been proven.
Perakende sektörü Türkiye’de hizmet ve satın alma seçeneklerini yenileyerek gelişen ve birçok insana
istihdam sağlayan bir sektördür. Bu kapsamda çalışmanın amacı Türkiye’nin önemli perakende
şirketlerinden birinin çalışanlarına yönelik motivasyon araçları ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi
belirlemektir. Aynı zamanda demografik özelliklere göre bu iki etmen arasındaki farklılıklar analiz
edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda cinsiyete göre içsel ve dışsal motivasyon araçları, kadınlarda
daha yüksek iken; içsel motivasyon araçlarının evli bireylerde daha yüksek olduğu; motivasyon ve
dışsal motivasyon araçları ortalamasının genç ve yaşça büyük bireylerde daha yüksek olduğu tespit
edilmiştir. Örgütsel bağlılık bakımından ise örgütsel bağlılığın yüksek lisans düzeyinde alt seviyedeki
eğitim derecesine göre daha düşük olduğu; duygusal bağlılığın ilgili şirketteki deneyim arttığında ise
arttığı gözlemlenen önemli sonuçlardandır. İlişki analizleri sonucunda ise örgütsel bağlılığın
(duygusal bağlılık, normatif bağlılık ve devam bağlılığı), motivasyon araçları (içsel ve dışsal
motivasyon araçları) ile arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Motivasyon araçları
ile örgütsel bağlılık, duygusal bağlılık, normatif bağlılık, içsel motivasyon ve dışsal motivasyon ile
arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu görülmüştür. Son olarak yapılan regresyon analizleri
sonucunda motivasyon araçları ve örgütsel bağlılık arasındaki çift yönlü ilişki kanıtlanmıştır.