Unveiling Ai-Art Market Perception: Topic Modelling Of Mobile Application User Reviews On Google Play Store


Pınarbaşı F.

International Congress on Management Economics and Business - ICMEB'24, Zonguldak, Turkey, 9 - 10 May 2024, pp.86

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Zonguldak
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.86
  • Istanbul Medipol University Affiliated: Yes

Abstract

Today's users can produce text and image-based content through their mobile devices by the help of artificial intelligence-supported systems, and this creates business opportunities for the market. However, there are few studies on how the market perceives such mobile applications. This study aims to fill this gap by investigating how "AI art" type mobile applications are perceived in the US market. Consistent with the research aim, user reviews of the AI art mobile applications on the Google Play platform are retrieved, and a topic modeling method (using BerTopic transformers model) is employed for evaluating the topics. 8159 reviews of 22 applications are scraped for the study sample. The study identifies 87 dispersed topics and the top ten topics are concluded as; dissatisfaction about amount of advertisements in app, NSFW content and moderation, praise of application, functionality problems & crashes, payment necessity and trial problems, In-App purchase restoration problems, specific feature in app, chat function, credit system, excess of ads. The study also includes sample reviews for the identified topics. The top ten identified topics can be helpful in better understanding the AI Art applications market. Findings can help improve user experiences on the practitioner side.

Günümüz kullanıcıları, yapay zekâ destekli sistemler sayesinde mobil cihazları üzerinden metin ve görsel bazlı içerik üretebilmekte, bu da pazar için iş fırsatları yaratmaktadır. Ancak pazarın bu tür mobil uygulamaları nasıl algıladığına dair kısıtlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu çalışma, "AI art" (yapay zekâ sanatı) türü mobil uygulamaların ABD pazarında nasıl algılandığını araştırarak bu boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır. Araştırma amacına uyumlu olarak, Google Play platformundaki AI art mobil uygulamalarına ilişkin kullanıcı incelemelerine ulaşılmış ve bahsi geçen konu başlıklarının değerlendirilmesi için konu modelleme yöntemi (BerTopic transformatör modelinden faydanılarak) kullanılmıştır. Çalışma örnekleminde 22 mobil uygulama ve 8159 kullanıcı değerlendirmesi bulunmaktadır. Çalışmada dağınık halde 87 konu belirlenmiş ve ilk 10 konu olarak; uygulamadaki reklamların miktarı, müstehcen (NSFW) içerik ve denetimi ile uygulamanın övülmesi, işlevsellik sorunları ve çökmeler, ödeme gerekliliği ve deneme sorunları, uygulama içi satın alımların geri yükleme sorunları, uygulamadaki belirli bir özellik, sohbet işlevi, kredi sistemi, reklamların fazlalığı tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca belirlenen konulara yönelik örnek kullanıcı değerlendirmeleri de yer almıştır. Belirlenen ilk on konu yapay zekâ ile sanat oluşturma uygulamaları pazarının daha iyi anlaşılmasına yardımcı olacaktır. Bulgular sektörel tarafta ise kullanıcı deneyimlerinin iyileştirilmesine yardımcı olabilir.