Özel Eğitimde İki Değerlendirme Programı: ABLLS ve VB-MAPP ?Hangisini Nasıl Kullanmalıyım?: Ön Verilerin Sunulması


Gündoğdu Kılıçarslan E., Aslan Y. G., Kurt O., Gürgür H.

International EDU Congress, Ankara, Türkiye, 20 - 23 Eylül 2023, ss.1518-1519

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1518-1519
  • İstanbul Medipol Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özel gereksinimli bireylere yönelik bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlanması ve BEP doğrultusunda müdahale programlarının uygulanmasında eğitsel değerlendirme önemli bir unsurdur. Özel gereksinimli bireylerde eğitsel değerlendirme, bireyin eğitiminde eğitsel olarak hangi aşamaların izlenmesi gerektiğinin belirlenerek eksiklerinin ortaya konulmasına yardımcı olmaktadır. Aynı zamanda bireyin uygun eğitimi alabilmesi için gelişimine uygun bir yerleştirme, gelişim sürecine büyük katkı sağlamaktadır. Eğitsel değerlendirme gerçekleştirirken bireyin ihtiyaçlarını ve var olan performansını belirlemek için çeşitli programlar kullanılmaktadır. Bu programlar, bireylerin gelişimsel ihtiyaçlarının fark edilmesi, geliştirilmesi ve uygun eğitim planlamasının oluşturulabilmesi için bir çerçeve sunmaktadır. Bir başka deyişle, gelişimsel yetersizlikleri olan bireylerin tüm beceri alanlarını ve davranışlarını kapsamlı bir şekilde değerlendirmeye dönük olarak geliştirilmiş çeşitli değerlendirme programları söz konusudur. Türkiye’de VB-MAPP olarak adlandırılan ve Dr. Mark L. Sundberg tarafından 2008 yılında geliştirilmiş olan ‘Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (Sözel Davranış Aşamaları Değerlendirme ve Yerleştirme Programı), gelişimsel yetersizlikleri olan bireylerin öğrenme, dil ve sosyal becerilerinin değerlendirilmesi ve müdahale süreçlerinde kullanılan bir programdır. VB-MAPP müdahale programı, gelişimi üç farklı yaş aralığında sınıflandıran 170 adet ölçülebilir aşamadan oluşmaktadır. VB-MAPP müdahale programı, gelişimsel yetersizliği olan çocukların gelişimsel öğrenme alanlarını değerlendirme ve müdahale programı olma özelliği taşımaktadır. VB-MAPP’in dayanağı olarak da ele alınan diğer bir değerlendirme programı olan ‘The Assessment of Basic Language and Learning Skillsed-ABLLS (Temel Dil ve Öğrenme Becerilerinin Değerlendirilmesi)’ ise Dr. James W. Partington ve Dr. Mark L. Sundberg tarafından 1998 yılında geliştirilmiş bir programdır. ABBLS müdahale programı gelişimsel yetersizliği bulunan bireylerin iletişim ve dil becerilerinin değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Yaygın olarak kullanılan ve B. F. Skinner’in davranış analizine dayalı olan kapsamlı her iki değerlendirme aracının birbirilerine benzer yanları olmakla birlikte farklılaştıkları hususlar da söz konusudur. Önerilen bu sözlü sunumun amacı her iki değerlendirme programını karşılaştıran bir çalışma sunmaktır. Bu çalışma ile Türkiye’de bilimsel dayanağı olan sistematik müdahale programlarının sayısını ve tanınırlığını arttırmak amacıyla yer alan kapsamlı iki müdahale programının benzerlik ve farklılıklarının ortaya konması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda araştırma süresince her iki programın kullanım alanlarına, programların benzerliklerini ve farklılıklarını kapsayan betimsel bilgilere odaklanılacaktır.