Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.32, no.2, pp.247-263, 2025 (Peer-Reviewed Journal)
Mobile devices and platforms, as an essential part of today’s marketing, lead to significant opportunities for marketing decision-makers. Understanding the consumer through online reviews regarding social interactions, e-commerce, and daily activities becomes fundamental in digital marketing. The mobile app market consists of several categories with different characteristics, which require examination in different contexts. The study focuses on health & fitness category in the context of Türkiye market and mobile apps. The research aims to evaluate health & fitness mobile application market through Google Play Store user reviews and research questions are related to discovering topics and sub-topics in the user reviews. Consistent to research aims, the study adopts a topic modeling approach utilizing BERTopic model on 17.921 online reviews for 20 mobile apps. The study concludes 80 individual topics grouped into 10 topic groups namely: activities & fitness, advertisement overload & presence, dissatisfaction, experience sharing, features, feedback & question, functionality, privacy, recommended & not recommended, satisfaction. Theoretical contributions through four theories and practical implications of the study can shed light on future researches and industrial applications.
Günümüz pazarlamasının vazgeçilmez bir parçası olan mobil cihazlar ve platformlar, pazarlama karar vericileri için önemli fırsatlar oluşturmaktadır. Tüketicinin sosyal etkileşimler, eticaret ve günlük aktiviteler hakkındaki çevrimiçi değerlendirmeleri üzerinden tüketiciyi anlamak dijital pazarlamada temel bir konu haline gelmiştir. Mobil uygulama pazarı, farklı bağlamlarda incelenmesi gereken farklı özelliklere sahip birkaç kategoriden oluşmaktadır. Çalışmada sağlık & fitness kategorisine Türkiye pazarı ve mobil uygulamalar bağlamında odaklanılmıştır. Araştırmanın amacı, Google Play Store kullanıcı yorumları üzerinden sağlık ve fitness mobil uygulama pazarını değerlendirmektir ve araştırma soruları, kullanıcı yorumlarındaki konuların ve alt konuların keşfedilmesiyle ilgilidir. Araştırma amaçlarına uygun olarak, çalışmada 20 mobil uygulama için 17.921 çevrimiçi yorum üzerinde BERTopic modelini kullanan bir konu modelleme yaklaşımı benimsenmiştir. Çalışmada 80 ayrı konu başlığı altında 10 konu grubu (aktiviteler & fitness, aşırı reklam yüklemesi / reklam varlığı, memnuniyetsizlik, deneyim paylaşımı, özellikler, geri bildirim & soru, işlevsellik, gizlilik, önerme & önermeme, memnuniyet) oluşturulmuştur. Çalışmanın dört teori üzerinden teorik katkıları ve pratik çıkarımları gelecekteki araştırmalara ve endüstriyel uygulamalara ışık tutmaktadır.