Avrupa birliği ve Türk sermaye piyasası düzenlemeleri çerçevesinde gazetecilerin haber ve yorumlarının sınırları


SANCAK E., GÜNDOĞDU A.

Hukuk ve Adalet Eleştirel Hukuk Dergisi, cilt.7, sa.17, ss.43-61, 2015 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 17
  • Basım Tarihi: 2015
  • Dergi Adı: Hukuk ve Adalet Eleştirel Hukuk Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.43-61
  • İstanbul Medipol Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yeni Sermaye Piyasası Kanunu (YSPKn) ekonomik ve finansal konular üzerine, özellikle de sermaye piyasası araçlarına dair gazetecile- rin haber ve yorumlarına ilişkin sınırları yeniden belirlemiştir. Yeni sı- nırlar mesleki etik ilkeleri çerçevesinde çalışan gazeteciler için daha ge- niş bir alan açmaktadır. Yeni sınırlar, YSPKn'nun konuyu içeren 107/(2) maddesi, eklenen yeni özellikler ile gazeteciler açısından koruyucudur. Öte yandan, tümüyle yeni bir tebliğ, gazeteciler için meşru sayılan kabul edilmiş uygulamalar ile temel kuralları açıkça ortaya koymak yoluyla yeni sınırlar belirlemiştir. Bu kurallarla oluşan yeni rejim, bir açıdan gazetecileri mesleki kapasitelerini artırmaya ve sermaye piyasası katı- lımcılarına karşı daha sorumlu davranmaya zorlamaktadır. Yeni rejim ayrıca, Avrupa Birliği'nin aynı konulardaki rejiminden daha sıkı değildir. Özetle, YSPKn ile getirilen rejim, amacını uygun olarak takip edilir ve sektör tarafından da benimsenirse, sadece sermaye piyasasında değil, gazetecilik mesleğinde de çok yönlü disiplin ve fayda sağlayacaktır.
The new Capital Market Law (N-CML) has re-shaped the frontiers for journalists on financial and economic news and comments, specifically capital market instruments. The new frontiers are expanding their territories if they are carrying out their jobs under their ethical standards. The new frontiers in some ways bring new protective clauses genuinely placed in the article of 107/(2) of the N-CML. Additionally, a brand new communiqué is also drawing new lines for journalists by clearly defining information related improper activities and indicating legitimate gates for them with the article of accepted practices. The new regime, in a sense, legally force journalists to increase their capacity in their activities and to be more responsible to capital market participants. On the other hand, the current regime is not stricter than the new regime of the European Union on the same issues. Finally, if the regulator fairly and properly implements the new rules and the new regime takes reasonable support of the journalists, the success and mutual benefits are in hand.