Emoji Ve Tüketici Etkileşimi: Markaların Sosyal Medya İletişiminde Emoji Kullanımını Anlamlandırmak


Pınarbaşı F., Kırçova İ.

7. Yıldız Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, İstanbul, Turkey, 17 - 18 December 2020, pp.40

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: İstanbul
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.40
  • Istanbul Medipol University Affiliated: Yes

Abstract

Günlük iletişimde yer alan ve çeşitli duygu/tepkilerin dışavurumu için kullanılan görsel gösterimler olarak özetlenebilen “emoji”ler sosyal medya platformlarının yaygınlaşmasıyla beraber gerek tüketiciler gerek markalar nezdinde önemli bir iletişim aracı haline gelmiştir. İletişim ögesinde metin içerisinde yer alan bu grafiksel gösterimler, barındırdığı farklı anlamlar/ifadeler açısından pazarlama iletişiminde önemli güncel konular arasında yer almaktadır. Bu çalışmada marka iletişiminde emoji kullanımının tüketici etkileşimi çerçevesinden incelenmesi amaçlanmıştır. Bağlam olarak metin ağırlıklı iletişimin yoğun olduğu Twitter seçilmiş, tüketici etkileşimi değişkeni beğeni ve tekrar paylaşım (favorite ve retweet) eylemlerinin toplamı olarak değerlendirilmiştir. Tüketicilerin tutumlarını inceleyen literatürdeki önceki çalışmaların aksine veri merkezli bir yaklaşımın kullanıldığı çalışmada, 5 farklı sektörden (dijital tv ve eğlence, yeme ve içme, wellness ve spor, kültür ve sanat, alışveriş) toplam 25 markanın Twitter gönderileri örneklem olarak kullanılmıştır. Çalışmanın metodolojisinde öncelikle Twitter API kullanılarak seçili markaların son gönderilerine ulaşılmış ve 25134 sosyal medya gönderisi içeren veriseti üzerinden işleme başlanmıştır. Bu veriseti üzerinden tanımlayıcı istatistiklere yer verilmiş, bu istatistiklerde emoji yoğunluğu, toplam emoji, gönderi başına emoji ve emoji çeşitliliği gibi göstergelere ulaşılmıştır. Metodolojinin ikinci kısmında her sektör için etkileşim değerlerinin ortalama değerlerinden veriseti ayrıştırılmış ve ortalama üzeri etkileşim alan gönderilerle analize devam edilmiştir. Bu aşamada sektörlere göre en sık kullanılan emojiler, en yoğun kullanılan emoji içerik kategorileri (yüzler & insanlar, hayvanlar & doğa, yiyecek & içecek, aktivite, gezi & mekanlar, nesneler, semboller, bayraklar) ve duygular açısından (pozitif/negatif/nötr) emoji miktarlarına yer verilmiştir. İletişim kuramında güncel bir yere sahip olan emojilerin seçili sektörler bağlamında incelenmesi ve etkileşimlere göre ulaşılan bulgular kuramsal açıdan marka iletişimi kuramına katkıda bulunmakla beraber, sektörel açıdan marka iletişimi yöneticilerine yol gösterici niteliktedir.