5th International Academic Researches for Sustainability 2024, İstanbul, Turkey, 23 - 24 May 2024, pp.1
Ürün veya hizmetin ilk tüketiciden nihai kullanıcıya kadar etkili ve verimli biçimde yönetilmesini sağlayan tüm süreçler lojistik olarak adlandırılmaktadır. Küresel ekonomi için hayati öneme sahip olan lojistik sektörü, karbon emisyonları, gürültü, atık gibi çevresel sorunlara katkıda bulunmaktadır. Çevreye verilen zararın artması küresel ısınma, iklim değişikliği gibi sorunların oluşmasına sebebiyet vermektedir. Bu sorunlarla boğuşan günümüz dünyası için yeşil lojistik önemli bir çözüm stratejisi olarak görünmektedir. Yeşil lojistik, lojistik operasyonlarını daha sürdürülebilir hale getirmeyi hedeflemektedir. Aynı zamanda işletmelerin maliyetleri azaltmasına, müşteri memnuniyetini artırmasına, rekabet avantajı sağlamasına ve kurumsal sosyal sorumluluklarını yerine getirmesine yardımcı olmaktadır. Lojistik sektörünün bir parçası olan havayolu taşımacılığına talebin artmasıyla birlikte çevreye verdiği zarar da artmaktadır. Bu da havacılık endüstrisinde sürdürülebilirliğin sağlanmasını zorunlu kılmaktadır. Çalışmanın amacı lojistik hizmeti sunan Etihad Havayollarının yeşil lojistik uygulamalarını sürdürülebilirliğin üç boyutu çerçevesinde ele almaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniği tercih edilmiştir. Aynı zamanda bu çalışmada, Etihad Havayollarının yeşil lojistik uygulamalarının ele alındığı dokümanlar incelenerek içerik analizi çalışması yapılmıştır. Araştırma sonucu Etihad Havayollarının yeşil lojistik uygulamalarının sürdürülebilirliğin üç boyutu çerçevesinde uygulandığı ve bunların çevresel sürdürülebilirlik kapsamında Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı-SAF, atıkların ayrıştırılması ve geri dönüştürülmesi, kompozit gövde kullanımı; ekonomik sürdürülebilirlik kapsamında ekonomik büyüme, yeni iş fırsatlarının yaratılması; sosyal sürdürülebilirlik kapsamında çevre koruma ve sosyal yardım gibi farklı alanlardaki sosyal sorumluluk projeleri, havayolu sadakat programları ve hizmet içi eğitimler olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmada ulaşılan bulguların gelecekte yapılacak olan çalışmalara ve diğer havayolu şirketlerine yol gösterici olması hedeflenmektedir.