Teknik Rapor, ss.1-24, 2024
güçlerinin artırılması yönünde rehberlik yapılması
konularında da çalışmalar yürütmektedir.
Hazırgiyim ve tekstil sektörleri, özellikle AB ile
yapılan Gümrük birliği sonrası ihracatçı özellikleri ile Türk sanayisi için rekabetçilikte
öncü rol oynamıştır. Sektörün ihracat içerisindeki payı ve birim ihracat
değerinin Türkiye ortalamasından yüksek olması da dikkat çekicidir. Türkiye, hazırgiyim
sektöründe dünyada entegre üretim yapabilen birkaç ülkeden biridir.
Türkiye hazırgiyim ve tekstil ve sektörü hem üretim
hem de istihdamdaki ağırlığı ile ülke ekonomisi için önemli sektörlerin başında
gelmektedir. SGK verilerine göre Türkiye’de 2022 yılında işletmelerin yüzde
2’si hazırgiyim sektöründe yüzde 1’i de tekstil ve ürünleri sektöründe
faaliyette bulunmuştur. Türkiye’de 2022 yılında çalışanların yüzde 4,3’üne denk
gelen 738.426’sı hazırgiyim sektöründe yüzde 2,8’ine denk gelen 484.183 kişi de
tekstil ve ürünleri sektöründe istihdam edilmiştir. Her iki sektör de
ihracatımıza büyük katkıda bulunurken net ihracatçı sektör konumundadırlar.
Türkiye, hazırgiyim sektöründe dünyada 6. büyük ihracatçı ülke iken tekstil
sektöründe ise 3. büyük ihracatçıdır.
ABD, 2023 yılında hazırgiyim sektöründe dünyadan 285
ürün ithal ederken, bu ürünlerden toplam 104,8 milyar dolarlık ithalat gerçekleştirmiştir.
ABD, 2023 yılında hazırgiyim sektöründe Türkiye’den ise 262 ürün ithal ederken,
bu ürünlerden toplam 1,3 milyar dolarlık ithalat gerçekleştirmiştir.
ABD, 2023 yılında tekstil sektöründe dünyadan 511 ürün
ithal ederken, bu ürünlerden toplam 12,9 milyar dolarlık ithalat
gerçekleştirmiştir. ABD, 2023 yılında tekstil sektöründe Türkiye’den ise 354
ürün ithal ederken, bu ürünlerden toplam 573,6 milyon dolarlık ithalat
gerçekleştirmiştir.
ABD, 2023 yılında hazırgiyim sektöründe Türkiye’den en
çok '630260 “Tuvalet ve mutfak bezleri [pamuktan (havlu veya benzeri
mensucattan)]” 6’lı GTİP kodlu ürün ithal ederken, bu üründen Türkiye’den 2022
yılında 198,9 milyon dolarlık, 2023 yılında da 145,9 milyon dolarlık ithalat
gerçekleştirmiştir. Bu üründe yapılan ithalat 2023 yılında hazırgiyim
sektöründe Türkiye’den yapılan toplam ithalatın
%11,2’sini oluşturmuştur. Bu üründe ABD, 2023 yılında dünya genelinde 2,13
milyar dolarlık ithalat yapmıştır.
ABD’nin 2023 yılında hazırgiyim sektöründe Türkiye’den
en çok ithal ettiği ilk beş ürün hazırgiyim sektöründe Türkiye’den yapılan toplam
ithalatın %35,9’unu oluşturmuştur. Bu da
sektörde Türkiye’den ithal edilen ürünlerde bir yoğunlaşma olduğunu ve tutar
olarak ithal edilen her üçünden birinin ilk beş üründen biri olduğunu
göstermektedir.
Tekstil sektöründe ise ABD 2023 yılında Türkiye’den en çok '551110 “İplikler
(dikiş ipliği hariç); sentetik devamsız lifler >= %85, suni devamsız
liflerle karışık, perakende satılacak hale getirilmiş” 6’lı GTİP kodlu ürün
ithal ederken, bu üründen Türkiye’den 2022 yılında 65,3 milyon dolarlık, 2023
yılında da 86,1 milyon dolarlık ithalat gerçekleştirmiştir. Bu üründe yapılan
ithalat 2023 yılında tekstil sektöründe Türkiye’den yapılan toplam
ithalatın %15’ini oluşturmuştur. Bu
üründe ABD, 2023 yılında dünya genelinde 148,6 milyon dolarlık ithalat
yapmıştır.
ABD’nin 2023 yılında tekstil sektöründe Türkiye’den en
çok ithal ettiği ilk beş ürün tekstil sektöründe Türkiye’den yapılan toplam ithalatın %35,6’sını oluşturmuştur. Bu da sektörde
Türkiye’den ithal edilen ürünlerde bir yoğunlaşma olduğunu ve tutar olarak
neredeyse ithal edilen her üçünden birinin ilk beş üründen biri olduğunu
göstermektedir.
Türkiye 2023 yılında hazırgiyim sektöründe 20,9 milyar
dolarlık ihracat (FOB) yaparken, bunun %5,16’sına denk gelen 1,08 milyar
dolarlık kısmını ABD’ye gerçekleştirmiştir. Yıllar içerisine hazırgiyim
sektöründe ABD’ye yapılan ihracat yaklaşık 2 kat artarken, bu ihracatın Türkiye’nin sektörde yaptığı
toplam küresel ihracat içindeki payı da oldukça artış göstermiştir.
Türkiye 2023 yılında tekstil sektöründe 9,3 milyar
dolarlık küresel ihracat (FOB) yaparken, bunun %5,04’üne denk gelen 471,6
milyon dolarlık kısmını ABD’ye gerçekleştirmiştir. Yıllar içerisine tekstil
sektöründe hem ABD’ye yapılan ihracat hem de bu ihracatın sektörde Türkiye’nin
yaptığı toplam küresel ihracat içindeki payı da artış göstermiştir.
TABA-AmCham tarafından hazırlatılan raporda ilk önce ABD’nin toplam küresel
ithalatı ve Türkiye’nin pazar payı incelenmiş, daha sonra ABD’nin hazırgiyim ve
tekstil sektörlerinde toplam küresel ithalatı ve Türkiye’nin pazar payı analiz
edilmiştir. Raporda ayrıca Türkiye’nin Hazırgiyim ve tekstil sektörlerindeki
toplam küresel ihracatı ve sektörlerin Türkiye’nin toplam ihracatındaki pazar
payı da incelenmiştir.