ERPA: International Congress on Education, Lefkoşa, Cyprus (Kktc), 22 - 25 September 2022, pp.274-282, (Full Text)
Özel gereksinimli bireylerin gelişme göstermeleri için okul öncesi dönemden başlayarak
kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları kapsamında tipik gelişim gösteren akranlarıyla birlikte eğitim almaları
önemlidir. Kaynaştırma/bütünleştirme uygulamalarının başarısında ise okulöncesi öğretmenlerinin nitelikli
uygulamalarının yanı sıra pek çok farklı etmenin rolü söz konudur. Uygulanabilir bir bireyselleştirilmiş eğitim
programı (BEP) hazırlamak ve bu BEP’i uygulamak bu etmenlerden birisidir. Bu çalışmanın amacı, sınıfında
özel gereksinimli öğrencisi olan okulöncesi öğretmenlerin BEP hazırlama ve uygulama sürecinde karşılaştıkları
güçlüklere yönelik yaşantılarının incelenmesidir. Bu nitel araştırma, bireylerin yaşantılarının ve duruma yönelik
deneyimlerin incelenmesi için uygun olan fenomenolojik desen ile yürütülecektir. Amaçlı örnekleme yöntemi
doğrultusunda öğretmenlerin katılımıyla araştırma yürütülmektedir. Yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile 2022 yılı
Mart ve Nisan ayında toplanacak olan veriler tümevarım analizi tekniğiyle analiz edilecektir. Bu sözlü sunumda
ise bu çalışmanın betimsel nitelikteki ön bulguları sunulacaktır. Bu araştırmanın, okulöncesi öğretmenlerinin
nitelikli BEP hazırlamaları ve uygulamaları bağlamında yürütülecek uygulamalara ve ileri araştırmalara ışık
tutması beklenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Özel gereksinimli birey, okul öncesi öğretmeni, nitel araştırma