II. Sağlık Hizmetlerinde Yenilikler ve Teknoloji Sempozyumu, Çorum, Türkiye, 28 - 29 Aralık 2023, cilt.1, sa.1, ss.6-7
Bilimsel ve teknolojik gelişmeler sağlık sektöründe değişime sebep olmuştur. Bu
gelişmelerden birisi olan dijitalleşme, var olan bilginin dijital ortamlarda yeniden
tasarlanarak süreçlere entegre edilmesiyle sağlanmaktadır. Sağlık hizmetlerinde
dijitalleşme, hem hastalara hem de sağlık çalışanlarına önemli katkılar sağlayan
dönüşümsel bir süreçtir. Dijitalleşme, hasta verilerinin daha etkin şekilde toplanarak
analiz edilmesini, sağlık hizmetlerine erişimin kolaylaşmasını, tanı ve tedavi
süreçlerinde iyileşmelerin artmasını, hizmet sunum süreçlerinde kalitenin
iyileştirilmesini hedeflemektedir. Nitekim kalitenin artması maliyet artışını
beraberinde getirmektedir. Alanyazın incelenerek sağlık hizmetlerinde
dijitalleşmeyi etkileyen 7 kriter belirlenmiştir. Bu kriterlerin birbirlerine olan etki
düzeyleri ve önem dereceleri çok kriterli karar verme yöntemlerinden biri olan
DEMATEL yöntemi ile belirlenmiş en öncelikli olanlar tespit edilerek öncelikli çözüm
önerileri geliştirilmiştir. Yöntem uygulanırken sağlık yönetimi ve yönetim-strateji
alanında 3 farklı uzmanın görüşü alınmıştır. Analiz sonuçlarına göre sağlık
hizmetlerinde dijitalleşme sürecinin en etkili ve önemli kriterleri sırasıyla %16,18
ağırlık ile “Teknolojik Gelişmeler”; %16 ağırlık ile “Kurum Vizyonu ve Üst Yönetimin
Desteği”; %15,02 ağırlık ile “Finansman ve Bütçe” olarak bulunmuştur. En etkisiz ve
önemsiz kriter %12,21 ağırlık ile “Hükümet Politikaları” olmuştur. Sonuçlar
incelendiğinde birincil öncelik teknolojik gelişmelerin takip edilmesi ve hizmet
sürecine aktarılması gerekliliği ön plandadır. Bu doğrultuda sağlık tesisleri telesağlık, tele-tıp, mobil sağlık uygulamaları, artırılmış sanal gerçeklik uygulamaları ve
simülasyonlar, giyilebilir sağlık teknolojilerinin kullanımı, veri analitiği ve yapay zeka
uygulamaları, tıbbi cihazlar ile IoT sistemlerinin uyumlaştırılması gibi çözüm
önerilerini sistemlerine dahil edebilirler. İkincil öncelikli konu ise kurum vizyonu ve
üst yönetimin desteği daima aynı kararlılıkta olmalıdır. Teknolojik gelişmeleri
yaratan işletmeler olmak, Ar-Ge faaliyetlerine destek vermek, inovasyon yaratmak
gibi değerler mutlak surette kurum vizyonu ve üst yönetimin desteğiyle sağlanacak
ortamlarda doğmaktadır. Dijital dönüşümle gerçekleşen değişim süreçleri, kurum
vizyonu ve üst yönetimin desteği ve tüm personelin katılımıyla oluşturulmalıdır.
Üçüncül öncelikli konu değişimin beraberinde getirdiği maliyet kalemlerini
karşılayabilmeyi sağlayacak finansman ve bütçe desteğidir. Dijitalleşme sürecinin maliyet profili çıkarılarak genel bütçe içerisinden pay
ayrılması, devlet teşviklerine başvurulması, banka kredileri ve özel yatırım
sermayeleri ile işbirlikleri sağlanabilir.