Gelişimsel Dil Bozukluğu Olan Çocukların Disleksi Açısından Değerlendirilmesi


Ünsal S., Yurttutar M., Kahraman Beğen S., Başoğlu İ., Ceyhan G. M., Bal F.

Sağlık Akademisi Kastamonu, vol.9, no.2, pp.332-344, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 9 Issue: 2
  • Publication Date: 2024
  • Doi Number: 10.25279/sak.1138517
  • Journal Name: Sağlık Akademisi Kastamonu
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.332-344
  • Istanbul Medipol University Affiliated: Yes

Abstract

Giriş

Disleksi, normal bir zekâ düzeyine sahip olunmasına rağmen okuma, yazma, hesaplama ve dil becerilerinde sorunlara neden olan özel öğrenme güçlüğüdür. Dil ve konuşma gelişimindeki gecikme, disleksinin en erken habercilerinden biri olabilir.

Amaç

Bu çalışmanın amacı, gelişimsel dil bozukluğu yaşayan çocukları disleksi riski açısından değerlendirmektir.

Gereç ve Yöntem

Çalışmaya 15 erkek, 5 kız olmak üzere toplam 20 çocuk katılmıştır. Çocukların yaşları 48–72 ay arasında değişmektedir. Gelişimsel dil bozukluğu olan çocuklar Okul Öncesi Disleksi Belirtileri Testinden (O-DİST) geçirildi ve “disleksi olma olasılığı oldukça yüksek”,“disleksi olasılığı var” ve “disleksi olasılığı yok” şeklinde sınıflandırıldı.

Bulgular

Çalışmamıza katılan 8 çocukta “disleksi görülme olasılığı oldukça yüksek”, 9 çocukta “disleksi görülme olasılığı var” ve 3 çocukta “disleksi görülme olasılığı yok” şeklinde bir sonuç elde edildi.

Sonuç

Elde edilen bulgulara göre gelişimsel dil bozukluğu yaşayan çocukların disleksi açısından risk altında olabildikleri görülmektedir. Bundan dolayı okul öncesi dönemde gelişimsel dil bozukluğu yaşayan çocuklara okuma, yazma ve hesaplama becerileri ile ilgili destek sağlanması gerekebilir.